Megéri-e lecserélni a régi IE1 (EFF2); IE2 (EFF1) hatásfokú villanymotorokat?
Európai Bizottság (EU) 2019/1781 rendeletében – a parlament és a tanács irányelveivel összhangban – határozta meg az elektromos (beleértve a más termékekbe beépített) motorok forgalomba hozatala vagy üzembe helyezése során alkalmazandó környezettudatos tervezési követelményeket. A rendelet tartalmáról itt írtunk: Hatásfok előírások
De mi a helyzet a még működő régebbi alacsonyabb hatásfok osztályú motorokkal?
Egy példán keresztül megpróbálunk rávilágítani, hogy érdemes-e az élettartamon belül magasabb hatásfokú villanymotorral kiváltani ezeket.
Példa:
Jelenleg üzemel egy 15kW teljesítményű IE1 osztályú motor, a hatásfoka (hIE1: 88,7%).
Az új IE4-es 15kW teljesítményű motoré (hIE1: 93,9%).
Az éves üzemórák száma: t=3600h
A villamos energia ára: kven=70Ft/kWh
Az új motor ára: kmot=440 eFt
Az éves villamos energia megtakarítás:
DEmeg = (P/hIE1 – P/hIE4) x t = (15kW/88,7% – 15kW/93,9%) x 3600h = 3371,4kWh
Az éves költségmegtakarítás:
Dk = DEmeg x kven = 235 998 Ft/év
Megtérülési idő:
Tmeg = kmot / Dk = 1,8év
Széndioxid kibocsátás változás:
DCO2= -1180kg/év
A példán az látszik, hogy ekkora hatásfok különbségnél egy közepes teljesítményű motor is gazdaságosan cserélhető. Természetesen az éves üzemóra, a kiterheltség és a tényleges villamos energia árak, illetve az új motor beszerzési ára lineárisan befolyásolják a megtérülési időt.